Сирийски деца бежанци се приспособяват към новите си училища в Ливан

14.01.2013 14:12

От Соха Бсат Бустани и Сюлейма Мардам Бей 

Запитана какви са нейните мечти, 6-годишната Абдула се усмихва и казва, че иска да бъде дете и да се наслаждава на тези моменти колкото се може по-дълго. „Искам да обичам живота и по-важното е, че искам да бъда обичана и заобиколена от хора, за които ме е грижа“

Сидон и Баалбек, Ливан, 8 януари 2013 г. Абдула казва, че заради хигиената напуска своята страна. Поне това е версията за полета на семейството му, която предпочита.

УНИЦЕФ докладва за интеграцията на сирийски деца бежанци в ливанските училища.
“Моята къща в Сирия е нападната от мишки, така че баща ми ни накра възможно най-бързо да се пренесем в Ливан, докато намери решение как да дезинфектира нашия дом.”

Разразилата се война не е нещо, което той би искал да помни.

Да избягаш от продължаващото насилие

Повече от 163 000 бежанци официално са потърсили убежище в Ливан от продълаващото насилие в сирийската арабска република. Реално броят на бежанците в Ливан се счита за много по-висок, но по причини за сигурност много хора не се регистрират.

Само през изминалата седмица 6 600 сирийски бежанци са се регистрирали чрез Върховния комисариат по правата на човека.

Сирийските бежанци и ливански ученици получава образователна подкрепа в Сидон, Ливан. Понеже бежанците са настанени в бедни ливански общности, спешната помощ достига до сирийски и ливански семейства.

“Училището е най-важно”

Семейството на Абдула е пристигнало в Сидон, южен Ливан, миналата седмица, след като са избягали от Хомс. Родителите на Абдула правят всичко възможност да защитят своите деца деца от психологическите последици на войната. Но децата, живеещи в тесни постройки, чуват личните разговори между родителите си и са наясно с ужасяващото влошаване на ситуацията в своята страна.

Абдула учи в началното училище Ал Ахед Ал Джадид в Сидон. Според директора на училището, около 40 процента от учениците са сирийски бежанци.

Лъчезарен и прилежен, Абдула е любимец на своите съученици и учители. Той е ученолюбив и  подтиква приятелите си да са сериозни/състердоточени в клас. “Училището е най-важното нещо.Трябва да учим, ако искаме да имаме по-добър живот“, казва той.

Училището е френски-езично. “Френският език добавя стойност!” обяснява Абдула.

Други деца, са доста по-скептични относно езиковата бариера. Дванадесет годишния Маруан учи в Спомагателното, смесено училище Дарб Ес Сим. “Ако трябва да съм искрен, френският е твърде сложен за мен. Благодарен съм на Бог, че знам арабски и английски. Но съм много слаб по френски, а това е доста проблематично след като съм записан във френско-езично училище!”

Да достигнеш децата с образование

Абдула и Маруан са само две от множеството сирийски деца- бежанци, които УНИЦЕФ и местната  партньорска организация КАРИТАС подкрепят. От началото на ноември, УНИЦЕФ насочва програмата за образование при кризи за предоставяне на учебни пособия на сирийските деца-бежанци и ливанските деца от приемни семейства. Тъй като бежанците се заселват в бедните ливански общности, е необходимо помощта да достигне точно до тези уязвимите ливански семейства.

До момента, УНИЦЕФ е подпомогнала включването на 13 000 сирийски ученици в образователната система чрез покриване на таксите за обучение, училищни раници и униформи.

Друг приоритет на УНИЦЕФ е задържането на децата в училище чрез засилване капацитета на приемните училища. УНИЦЕФ подпомага развитието на приобщаваща учебна среда в почти 110 приемни училища чрез целенасочено обучение на училищния персонал, учители, директори и родители по различни начини - непрестанно учене, дисциплина с позитивни методи и приобщаващо образование.

На североизток, Тарек и семейството му живеят в Балбек, в долината Бекаа. Те са пристигнали преди 3 седмици. Пресекли са границата без почти никакви лични вещи и не могат да посрещнат и ежедневните си нужди.

Първите дни в училище бяха тежки, казва Тарек, понеже не разполага нито с книги, нито с писалка. Местна неправителствена организация, партньор на УНИЦЕФ, АКЧ(Акция за чистота и вода), предоставя на семейството специални ваучери, с които детето да си набави необходимите материали. 

Центърът на АКЧ помага на сирийските деца-бежанци да се адаптират към ливанската учебна програма чрез поправителни часове по френски и английски език. Центърът е предвидил и обществен културен дом- една необходима събирателна територия за ливанските и сирийски деца-бежанци от различни културни среди, където те могат да играят заедно и да получат психологическа подкрепа, когато се нуждаят от нея. 

За Заки Рафай, основател на АКЧ, поправителните часове са от фундаментално значение за интеграцията на сирийските деца в ливанските училища. Г-н Рафай подчерта необходимостта не просто от включване на децата в училище, а и от задържането им там. Без тези часове, децата е много вероятно да отпаднат от учебния процес.

*Имената са променени с оглед на сигурността на децата.

Закрила на децата от насилие

14.09.2007 in Проекти

Насилието се очертава като един от основните проблеми, с който се сблъскват децата в България. Според официалната ...

Училище без насилие

14.11.2007 in Проекти

Със своята кампания срещу насилието над деца УНИЦЕФ и Държавната агенция за закрила на детето целят да повишат ...

Помогни на децата от Сирия

10.09.2015 in Проекти

Конфликтът в Сирия е оставил около 16 милиона души - почти половината от тях са деца – в нужда от животоспасяваща помощ ...

Kризата в Сирия

08.01.2013 in Снимки

УНИЦЕФ работи на местата с най-тежки условия, за да достигне до най-уязвимите деца. За да спаси живота им. За да защити правата им. За да им помогне да реализират потенциала си. Работим за всяко дете, навсякъде, всеки ден - в над 190 държави и територии - за да създадем по-добър свят за всеки. И никога не се отказваме.