Законите за защита на кърменето – неадекватни в повечето страни

09.05.2016 16:49

 

Пълен доклад: „Маркетинг на заместителите на майчината кърма: Международно прилагане на Международния Кодекс – доклад за състоянието 2016 г.“

Резюме на доклада

Женева, Ню Йорк, 9 май 2016 – Нов доклад на Световната здравна организация (СЗО), УНИЦЕФ и Глобалната мрежа за защита на детското хранене (IBFAN) разкрива състоянието на националното законодателство по отношение на защитата и насърчаването на кърменето.

От 194 страни, анализирани в доклада, 135 имат някаква форма на правна мярка, свързана с Международния кодекс за маркетинг на заместителите на кърмата и съответните резолюции, приети от Световната здравна асамблея (Кодексът). Това е повишение от 103 през 2011 г., когато е направен последният анализ на СЗО. Въпреки това само 39 страни имат закони, в които са приети всички разпоредби на Кодекса – което представлява леко покачване спрямо 37 през 2011 г.

СЗО и УНИЦЕФ препоръчват бебетата да не бъдат хранени с нищо друго освен с майчина кърма в първите 6 месеца от живота си, след които те трябва да продължават да бъдат кърмени и захранвани с други безопасни и питателни храни – докато навършат две години или по-късно. В този контекст страните-членки на СЗО са поели ангажимента да повишат нивата на ексклузивно кърмене през първите 6 месеца от живота на бебетата до най-малко 50% до 2025 като една от глобалните цели за храненето.

Кодексът се обръща към страните с призив – да защитят кърменето чрез прекратяване на неподходящата продажба на адаптирано мляко, включително сухо мляко за кърмачета, храненето с бутилки и използването на биберони. Другата основна цел на Кодекса е да гарантира, че заместителите на майчината кърма се използват безопасно, когато са необходими. Забраняват се всички форми на промоция на заместителите - включително рекламирането, подаръците за здравните работници и разпространението на безплатни мостри. В допълнение - етикетите не трябва да отправят хранителни или здравни претенции, както и да идеализират формулата за новородени. Те трябва да включват ясни инструкции за употреба на продукта и да съдържат съобщения за превъзходството на майчината кърма и за рисковете за децата и майките, ако липсва кърмене.

„Окуражаващо е да видим как повече страни приемат закони за насърчаване и защита на кърменето, но все още има твърде много места, в които майките са възпрепятствани от некоректна или предубедена информация чрез рекламни послания и недоказани здравни обещания. Това може да разклати представите на родителите и да подкопае увереността им по отношение на кърменето и като резултат много деца да пропуснат ползите от него“, каза Д-р Франческо Бранка, директор на отдел „Хранене за здраве и развитие“ към СЗО.

Индустрията със заместители на майчиното мляко е огромна – с годишни продажби, които наброяват почти 45 милиарда долара годишно. Този резултат се планира да нарасне с 55% на цели 70 милиарда долара до 2019 г.

„Индустрията за продажба на заместители на майчината кърма е силна и се разраства бързо, така че битката за повишаване на нивата на ексклузивното кърмене по целия свят е трудна – но е задача, за която си струват усилията. Майките заслужават шанса да получат вярната информация - така че да имат средствата да защитят здравето и благосъстоянието на своите деца. Не трябва да се допуска хитрият маркетинг да скрива истината за това, че няма равен заместител на майчината кърма“, заяви директорът на отдел „Хранене“ в УНИЦЕФ Вернер Шултинк.

Като цяло по-богатите държави изостават, в сравнение с по-бедните. Пропорцията на страните с цялостно нормативно регламентиране в синхрон с Кодекса е най-висока в региона на Югоизточна Азия (36%  - или 4 от 11 страни), следван от региона на Африка (30% - 14 от 47 страни); и Източно-средиземноморския регион (29% - 6 от 21 страни). Регионът на Америките (23% - 8 от 35 страни); Западно-тихоокеанският регион (15%  - 4 от 27 страни); и Европейският регион (6% - само 3 от 35 страни) имат най-ниски дялове на страни с подходящо законодателство за защита и промотиране на къурменето.

Сред страните, които имат закони, уреждащи продажбата на адаптираните млека в световен план:
- Малко над половината имат достатъчно ефективни забрани на рекламирането и промотирането им.
- По-малко от половината забраняват предоставянето на безплатни мостри или евтини доставки на заместители на майчината кърма.
- Малко над половината забраняват правенето на подаръци на здравните работници или на членове на техните семейства.
- Обхватът на продукти, които влизат в категорията, регламентирана от законодателството, остава лимитиран. Много закони в страните разграничават формулата на заместители на майчината кърма за новородени и формула за продължаване на захранването, но само една трета експлицитно обхващат и продуктите, насочени към деца на възраст 1 или повече години.
- По-малко от половината страни са забранили отправянето на здравословни и хранителни заявки и обещания върху опаковките на продуктите.

Глобалната мрежа за защита на детското хранене, заедно със своя Международен център за мониториране на Кодекса (ICDC), който поведе инициативата за изготвянето на доклада, работи в тясно сътрудничество със СЗО и УНИЦЕФ.  Резултатите са в съответствие с откритията, докладвани в документа на Международния център за кодиране на документацията „Състоянието на Кодекса 2016“.

„Глобалната мрежа за защита на детското хранене се надява, че докладът ще подтикне повече страни да подобрят и да приложат съществуващото законодателство, така че кърменето да има по-голям шанс и да спаси повече животи. Законодателството трябва да бъде в крак с новите маркетингови стратегии и този доклад ще помогне на политиците да го направят“, това заяви Анелис Алейн директор на Международен център за мониториране на Кодекса към Глобалната мрежа за защита на детското хранене.

Докладът „Маркетинг на заместителите на майчината кърма: Международно прилагане на Международния Кодекс – доклад за състоянието 2016 г.“ включва таблично представяне на страна по страна, за да покаже кои Кодови мерки все още не са въведени като законодателни мерки. То включва още и казуси от страни, които са реформирали своите закони или системите за мониторинг относно изпълнението на Кодекса през последните години. В това число се включват Армения, Ботсвана, Индия и Виетнам.

Мониторингът е от изключителна важност за изпълнението

Мониторингът е изключително важен за засичане на нарушения и за докладването им на отговорните институции, така че те да могат да реагират и да спрат тези дейности. Все още само 32 страни са докладвали наличието на мониторингов механизъм, а само някои от тези механизми са напълно функционални. Сред страните с формален мониторингов механизъм, по-малко от половината публикуват резултатите, а само 6 страни имат определени бюджети или финансиране за мониторинг и изпълнение.

СЗО и УНИЦЕФ наскоро учредиха Глобална мрежа за мониторинг и подкрепа за изпълнението на Кодекса, за да развият капацитета на страните и на гражданското общество за мониторинг и ефективно прилагане на законодателството, свързано с Кодекса. Ключовите НПО, включително Глобалната мрежа за защита на детското хранене, Хелън Келър Интернешънъл и Save the children, академични центрове и избрани страни се присъединиха към тази мрежа.

Защо кърменето е важно?

В световен мащаб две на всеки три новородени не са кърмени ексклузивно в препоръчителните първи 6 месеца от живота на децата – процент, който не е намален в последните две десетилетия. Майчината кърма е идеалната храна за новородените. Тя е безопасна, чиста и съдържа антитела, които помагат и защитават детето от много често срещани заболявания. На по-късен етап в живота си – кърмените деца се представят по-добре на тестовете за интелигентност, по-малко вероятно е да имат наднормено тегло и са по-малко изложени на риск от диабет. Жените, които кърмят, са в по-малка степен застрашени от развитие на рак на гърдата и на яйчниците. Неподходящата продажба и разпространение на адаптирани млека продължава да подкопава усилията за подобряване и удължаването на периода на кърменето по целия свят.

Новите данни показват, че повишаването на практиките за кърмене до почти универсални и повсеместни нива би могло да спаси животите на повече от 820 000 деца под 5-годишна възраст и на над 20 000 жени всяка година. Освен това то би могло да донесе над 300 милиарда долара на глобалната икономика всяка година – ако се подобрят когнитивните способности на децата чрез кърмене в първите 6 месеца от живота им, което води до увеличаване на шансовете им да печелят по-добре на по-късно в живота си. Увеличаването на нивата на кърмене ще намали значително и разходите за семействата и правителствата за лечение на заболявания при децата като пневмония, диария и астма.

За УНИЦЕФ:  
УНИЦЕФ насърчава прилагането на правата и повишаване на благосъстоянието на всяко дете посредством всяка своя дейност. Заедно с нашите партньори ние работим в 190 страни и територии, за да превърнем този ангажимент в практически действия в полза на всички деца, навсякъде по света, полагайки особени усилия да достигнем до най-уязвимите и социално изключени деца.

За повече информация:  
Жаклин Цочева, Директор Комуникации, УНИЦЕФ България  
Tel: 02/9696208, E-mail: jtzocheva@unicef.org

Всички деца имат права. Всеки може да помогне

20.11.2006 in Проекти

Със специалното участие на Димитър Бербатов, Посланик на добра воля на УНИЦЕФ за ...

Децата не идват с инструкции за отглеждане

17.09.2013 in Проекти

Детските сълзи карат родителите да се чувстват безпомощни. Медицинските сестри на Център за “Майчино и детско ...

МИСИЯ: Всяко дете

12.11.2013 in Проекти

На 23 ноември, от 20:30ч., в Националната опера и балет ще се проведе гала концерт “Мисия: всяко дете”, организиран от ...

Има деца, които не мечтаят за играчки

06.12.2013 in Проекти

Дядо Коледа е безсилен да изпълни желанията им ...

Да победим несправедливостта #FIGHTUNFAIR

11.12.2015 in Проекти

Защо справедливостта има ...

УНИЦЕФ работи на местата с най-тежки условия, за да достигне до най-уязвимите деца. За да спаси живота им. За да защити правата им. За да им помогне да реализират потенциала си. Работим за всяко дете, навсякъде, всеки ден - в над 190 държави и територии - за да създадем по-добър свят за всеки. И никога не се отказваме.